ויטמין D כאבי גב ומשקל יתר

שלום רב,
אני סובל מכאבי גב בשנתיים האחרונות, כאבים אלו לוו בעלייה במשקל (104 ק"ג על 1.75 מ') וגרמו לי לשינה לא רציפה ויקיצה שמלווה בכאבי גב בלתי נסבלים. חרף המשקל החריג והכאבים הייתי פעיל מאד מבחינה גופנית (3 פעמים בשבוע כדורסל באולם).
בנסיון לטפל בבעיה התחלתי טיפול אצל פיזיוטרפיסט/כירופרכט אשר הורה לי להפסיק לאלתר כל פעילות גופנית, מזה כמה חודשים שאינני משחק כדורסל ואין כל שיפור בכאבים.
פניתי לדיאטנית ועשיתי בדיקות דם מורחבות שהיו תקינות למעט מחסור חמור מאד בויטמין D, מוסכם שרמה תקינה של הויטמין היא 30 ng/ml ואצלי נמדדו ערכים של 7.95 ng/ml בלבד !!!
רופא המשפחה שאל אם אני נחשף לשמש (השבתי בשלילה מוחלטת) ואמר לי להתחיל לצאת לשמש. הדיאטנית נבהלה מהערך הנמוך והורתה לי לחזור לרופא ולקבל מרשם לויטמין D מיד. יש לציין כי בפרק זמן של שבועיים מהיום בו נודע לי על החוסר בויטמין הקפדתי להחשף לשמש במכנסיים קצרים בלבד בין השעות 13:00-15:00 כ- 20 דק' ביום ללא כל הרגשת שיפור.
חלפו יומיים בלבד מהיום בו התחלתי לקחת את הויטמין (8 טיפות ביום כ- 1,600 IU) והתחלתי להרגיש הקלה עצומה בכאבים ופחות יקיצות במהלך הלילה.
רצף האירועים המתואר הוביל אותי למסקנה הבלתי נמנעת כי החוליים מהם הנני סובל קשורים בקשר ישיר למחסור החמור בויטמין D ועל כן יש לי כמה שאלות.

1. נוכח הערך הנמוך של הויטמין בגופי האם יש טעם בקבלת זריקת ויטמין D בעלת מינון גבוה (הבנתי שניתנות זריקות בערכים של 50,000 ו- 100,000 IU) ואם לא האם יש מקום לשקול העלאת המינון היומי לאור המדד הנמוך בבדיקת הדם ומשקל הגוף הגבוה ?
2. צבע הגוף שלי כהה (מוצא עירקי) - האם יש טעם לחשיפה מוגברת או מופחתת (בהתאם לאמור בטבלת החשיפה שבאתר) בהתחשב בכך שאצל אנשים בעלי משקל עודף יש קושי גדול יותר לייצר את הויטמין ?

אודה מאד על מענה לשאלותי

.

שלום אורח,

1. לאנשים עם מחסור חמור בויטמין D נהוג לתת תחילה "פולס" של בקבוקון שלם (לא צריך זריקה) של 10 מ"ל שזה כ-50000 יב"ל. ולאחר מכן להמשיך בצריכה קבועה. מאחר והמינון המירבי המומלץ על פי משרד הבריאות הוא 2000 יב"ל ליום איני יכול להמליץ לך על יותר מזה. אני מעריך שבמשקל כמו שלך, לא יספיקו 2000 יב"ל ליום כדי לשמור על הרמה המינימלית. אך כאמור, איני יכול המליץ לך על יותר מזה.

אני מציע לקחת 2000 יב"ל ליום, לבצע בדיקה בעוד כחודשיים ולתקן את המינון לפי הצורך. אתה תוכל לדעת בכמה העלו אותך 2000 יב"ל ליום ולפי זה לחשב כמה אתה צריך.

אני רוצה להזכיר לך שהרמה המינימלית היא לא הרמה האופטימלית. מומחים מציעים רמה אופטימלית של החל ב-40ng/ml.

כדי לשמור על רמה תקינה של הויטמין יש להתמיד בצריכתו ובבדיקות תקופתיות כדי לבצע תיקוני מינון.

2. לפי משקלך וגוון עורך כפי שאתה מתאר, ייקשה עליך להגיע לרמות תקינות של הויטמין ע"י חשיפה לשמש, ובפרט עם כניסת החורף בימים אלה.

גדי