ויטמין D

אתר זה מביא מידע על ויטמין D, תפקידו במניעת מחלות כגון סוכרת, סרטן ועוד. קרא 10 עובדות על ויטמין D וחשיפה לשמש. אתה עלול למצוא עצמך מופתע. 
  
ייחודו של ויטמין D הוא שלא כמו ויטמינים אחרים הנקלטים לגופנו דרך המזון, קרינת השמש היא המקור הכמעט יחידי לייצורו בגופנו. אין אפשרות מעשית להגיע לרמות סבירות של הויטמין ללא חשיפה מספקת לשמש ו/או צריכתו כתוסף מזון.
ויטמין D מהשמשיש בארצנו די שמש. האם השמש בארצנו מבטיחה ויטמין D בכמות מספקת?
בעשורים אחרונים חלו שינויים בהרגלי חיים שמעמידים את האוכלוסיה בסיכון של חוסר בויטמין. מעבר המשחקים מ"השכונה" לשכונה הוירטואלית שבמחשב, בניה גבוהה, זיהום אויר ושימוש יתר בתכשירי הגנה מפני שיזוף מונעים מקרינת השמש לייצר בעורנו ויטמין D בכמויות מספקות.
ויטמין D בקפסולות

 

לבד מדלדול העצם (אוסטאופורוזיס -"בריחת סידן") מזוהה חוסר ויטמין D עם מחלות רבות. ביניהן, סוגים שונים של סרטן, סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים), סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים), מחלות אוטואימוניות אחרות ועוד.

מחקרים הולכים ומצטברים אודות חוסר ויטמין D מראים קשר חזק בין חוסר ויטמין D לסרטן השד (ראי תוסף ויטמין D מקטין את הסיכון לסרטן השד), בין נטילת תוסף ויטמין D להקטנת הסיכון למוות מאי ספיקת לב (ראה ויטמין D מקטין את הסיכון למוות מאי ספיקת לב) ועוד. הסיפור של ויטמין D כבר אינו הסיפור של העצמות אלא של הרבה מערכות בגופנו הנתונות להשפעתו.

קיימת בעייה לגבי הויטמין ובכלל בנושאים שונים הנוגעים למוצרים שאין עליהם פטנט רפואי בכך שיש קושי לממן מחקרים רוחביים יקרים להוכחת יעילותם. עלינו להיות ערים לנעשה בסביבת החיים שלנו ולהבין שסביבה זאת השתנתה ולכן עלינו לתקן ע"י נטילה קבועה של ויטמין D. 

ויטמין D הוא אחד הויטמינים החיוניים ביותר לגופנו. לעתים קרובות אנו שומעים על ויטמין D כאשר מדברים על סידן. זה בגלל העובדה כי ויטמין D וסידן בדרך כלל פועלים לחיזוק העצמות והשיניים. מחקרים מראים שלא מדובר רק בסידן ועצמות אלא שיש לויטמין גם השפעה על המערכת החיסונית ועשרות סוגי רקמות. כמות טובה של חשיפה לאור השמש היא מקור יעיל לייצור ויטמין. עם זאת, תהליכים חברתיים, כלכליים ומסחריים הביאו אותנו לחשיפה מועטה לקרינת UVB (גם במכונית מאחורי הזכוכית איננו מייצרים ויטמין D). לכן עלינו להשלים את החוסר בויטמין ע"י נטילה דרך הפה ובפרט בתקופה שבין הסתיו לאביב (סוכות עד פסח) שבה איננו מייצרים לחלוטין ויטמין D.

בדף על ויטמין D  של NIH (המכונים הלאומיים האמריקאים לבריאות) מציינים: "מחקרים רבים מצביעים על כך שויטמין D עשוי למלא תפקיד כלשהו במניעה ובטיפול של סוכרת סוג 1 וסוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, חוסר סובלנות לגלוקוז, טרשת נפוצה ומצבים רפואיים אחרים. עם זאת, רוב הראיות לתפקידים אלה מקורן במחקרים חוץ גופים, בבעלי חיים ובאפידמיולוגיה, ולא במחקרים הקליניים האקראיים הנחשבים ליותר מוחלטים. עד שייערכו ניסויים כאמור, יידונו ההשלכות של העדויות הקיימות על בריאות הציבור ועל הטיפול בחולה".

נטילת ויטמין D חשובה למבוגרים, כמו גם לילדים. מלבד השפעות חיוביות שנובעות מרמה נאותה של הויטמין, החוסר בויטמין עלול להביא להוביל למצבים קשים במבוגרים. מבוגרים עם חוסר בוויטמין D יסבלו משברים ודפורמציות שלד כגון Osteomalacia (עצמות רכות) לעיתים קרובות יותר. ובנוסף יסבלו ממערכת חיסונית חלשה עם כל המשתמע מכך. חובה על כל מבוגר (וגם לצעירים לא יזיק) לבקש מהרופא בדיקת ויטמין D.

אצל תינוקות וילדים יש חשיבות של נטילת ויטמין D כמובן לצורך התפתחות תקינה של העצמות, לצורך מניעת סוכרת נעורים (ראה האם ויטמין D יכול למנוע סוכרת)  ומחלות אוטואימוניות נוספות.

 


תרגום חפשי מתוך המאמר 
Addressing the health benefits and risks, involving vitamin D or skin cancer, of increased sun exposure.:

"נתונים אלה ביחד עם הנתונים על סוגי סרטן פנימיים וההשפעות המועילות של רמת ויטמין D מיטבית, מראים שחשיפה מוגברת לשמש יכולה להביא לפרוגנוזה משופרת של סרטן ותיתכן השפעה בריאותית חיובית יותר מאשר שלילית."