שאלות ותשובות

ש1. יש לי חוסר בויטמין D. מה אני צריך לאכול כדי שלא יחסר לי.
ת. אין אפשרות מעשית לקבל את כמויות הויטמין שהגוף צריך דרך תזונה אלא ע"י לקיחת תוסף.

ש2. מצאו לי חוסר בויטמין D.
ת. היעזר במחשבון ויטמין D

ש3. הרופא שלי מסרב לרשום לי בדיקת ויטמין D. איך אני משכנע אותו?
ת. שיחה בין מטופל לרופא:
מטופל: דוקטור, אני מבקש שתרשום לי בבקשה בדיקת ויטמין D.
רופא: לא אובחנת  באוסטיאופורוזיס אינך אשה לאחר סיום מחזור. חוץ מזה יש לנו מספיק שמש בארץ .
מטופל: כן אבל דוקטור, אני לא יוצא מספיק לשמש וגם כשאני יוצא אני משתמש בחוסמי קרינה.
רופא: 2 דקות ביום מספיקות גם בחשיפה אקראית (מיתוס שגוי של מרבית האוכלוסיה).
מטופל: אני עובד מצאת החמה עד צאת הנשמה. אין לי אפילו 2 דקות. אני מבקש שתרשום לי את הבדיקה. בזמן האחרון גם אני מרגיש עייפות וחולשה בשרירים. קראתי שזה יכול להיות בגלל חוסר בויטמין D
.
כאן הרופא אמור להתרצות. אם לא התרצה - החלף רופא.

ש4.  האם יש טבליות עם ריכוזים גבוהים יותר מ-400 יב"ל?
ת. ניתן לרכוש ויטמין D בכמוסות וטיפות של 1000 יחב"ל בחנויות הטבע השונות. ריכוזים גבוהים יותר ניתנים לרכישה בחו"ל דרך האינטרנט.

ש5. יש לי עודף בויטמין D מצאו אצלי ערך של 108 ל- Vitamin D3 1,25-OH pg/mL כאשר המקסימום הוא 70.
ת. D3 1,25-OH הוא ההורמון האקטיבי של ויטמין D שמייצרת אותו הכליה. הוא לא תמיד מהווה אינדיקציה לעודף בנטילת הויטמין. הורמון זה מהווה חלק ממשק הסידן בגוף. במשק הסידן משתתפים מרכיבים נוספים שלהם השפעות גומלין בין אחד לשני. כדי להבין מה מתחולל בגופך בדיוק במשק הסידן יש לעשות בדיקות נוספות של: 25OHD (ההורמון האגור של ויטמין D), פוספט, PTH (הורמון פראתירואיד), calcium (סידן) ואולי עוד. תוצאות הבדיקות צריכות להיות מפוענחות ע"י רופא. הבדיקה המקובלת של רמת ויטמין D היא בדיקת .D 25-OH


ש6. אני רוצה לקבל ויטמין D מהשמש. מהו שיזוף נכון.
ת. שיזוף נכון הוא קודם כל להתייעץ עם רופא עור שיבחן את עורך ויחליט אם אינך בסיכון מוגבר לסרטן מלנומה. אם עורך בהיר, בתחילת העונה אין להיחשף ליותר מדקות ספורות ללא מסנן קרינה. בהמשך העונה אפשר לצאת לשמש לחשיפות ארוכות יותר בהדרגה. אין להגיע למצב של כוויות. אצל אנשים בהירים מגיעה רמת ויטמין D למקסימום תוך 20-30  דקות בשמש צהרי קיץ. המשך חשיפה ללא מסנן קרינה לא מוסיף ויטמין D בגוף. אין טעם להיצלות.


ש7. כמה צריך להיחשף לשמש כדי לקבל ויטמין D רק מהשמש.
ת. טיול צהריים יומי של כ-10 דקות עם חשיפה של פנים וידיים (שרוול קצר) ללא מסנני קרינה בחודשים אפריל עד ספטמבר יכול לספק לאנשים בעלי עור בהיר את התצרוכת היומית של הויטמין. בחודשים אוקטובר עד מרץ אין אפשרות מעשית לקבל מספיק ויטמין D מהשמש לכן יש לקחתו כתוסף, לפחות 1000 יב"ל ליום.


ש8. מדוע משתמשים במונח "נוסחת אצבע" בכל הנוגע למינון הויטמין ושיזוף.
ת. קיימת שונות גבוהה מאדם לאדם בתגובה למינון הויטמין ובתגובה לחשיפה לשמש. הדבר הנכון לעשות הוא לבקש בדיקת ויטמין D מהרופא ולהחליט על המינון לפי התוצאה.